Selagi Nadiku Berdenyut

Dalam kerendahan diri,ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta,ada kekayaan jiwa.Dalam kesempitan hidup,ada keluasan ilmu maka dalam nikmat anugerah yang diraih,pastikan ada keinsafan hakiki...

Saturday 23 January 2010

Puisi Berlagu Pilu..

Dedikasi ini adalah inspirasi penjelmaan sekeping cetusan hati seorang insan yang diluahkan pada saya. Lantas saya jadikan madah berseni yang diadun bergelar puisi. Mari kita telusi bersama..

Dalam meniti langkah usia seterusnya,
aku masih bertemankan air mata,
yang ku kira semakin surut alirannya,
sebaliknya semakin deras bertali arus
malah hebatnya disulami petir.

Meskipun hatiku redha dengan apa yang berlaku,
doa dipohon ketabahan digali,
setiap esakan dipujuk sendiri,
mengharap sinar tetap bersemi,
namun pahitnya terus ditelan,
disulami luka jelas berparut,
takkan hilang ditelan usia.

Kasih yang dicari,sudah kutemui,
tanggungjawab bersama,rela kupikul
segala kata nesta,kutelan jua,
tetapi kenapa aku makin sepi,
walau senyuman terukir dibibir,
namun bahagia yang hakiki belum kutemui.

Aku akur andai aku yang bersalah,
aku junjung segala dosa tercipta,
aku pasrah pabila hati terhiris,
tetapi aku sudah tidak punya daya,
untuk teruskan ikatan suci ini,
meskipun berpisah denganmu,
ibarat melapah hati sendiri.

Jika ditanya nilai kasihku padamu,
catulah segala pengorbananku,
jika ditanya harga kasihku padamu,
tetap utuh sebagaimana saat kita bersatu.
dan jika ditanya bila saat aku kan kembali padamu,
sesungguhnya jawapannya ada padamu.

Panggilan sayangmu laungan syahdu
sentuhan kasihmu jeritan kalbu,
potret wajahmu pengubat rindu,
berjauhan denganmu membelah sendu,
takkala tengkingan marahmu merobek sanubariku,
namun kasih yang tercipta padu buatmu.

Undurku bukan kerana benci,
tetapi demi membuktikan yang nyata,
hilangnya aku bukan mencari ganti,
tetapi memberikanmu ruang mengenal diri,
andai ikatan ini tetap milik kita,
kita pasti akan bersatu kembali,
tetap kuteguk pahitnya perpisahan,
berazimatkan memori indah bersamamu.

No comments:

Post a Comment