Selagi Nadiku Berdenyut

Dalam kerendahan diri,ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta,ada kekayaan jiwa.Dalam kesempitan hidup,ada keluasan ilmu maka dalam nikmat anugerah yang diraih,pastikan ada keinsafan hakiki...

Sunday 10 January 2010

Cerita Panas & Melecur

Hidup di perantauan memang penuh cabaran..macam-macam dugaan yang ditempuhi. Jangan sangka bercampur dengan pelajar agama tak ada masalah? Ada banyak juga cerita..biarlah bermula dengan kisah yang menjadi penutup tirai tahun 2009.

Antara cerita benar yang 'panas' di tempat saya..lebih panas dari falafil panas. Tapi tak ramai yang tahu kisah selengkapnya.. maklumlah cerita darr mulut ke mulut.. Secara jujurnya saya katakn yang saya juga terlibat dalam cerita ini. jadi apa yg saya ceritakan adalah cerita di pihak saya,situasi sya...ok? Saya pula tidak minta diadili,cukup sekadar untuk penilaian pembaca semua...

Saya amat sedih terkilan kerana apa yang brlaku ini adalah melibatkan pelajar agama..bakal-bakal ustazah yang diamanahkan mendidik anak bangsa tetapi jika perangai ustazah awal-awal dah begini..entahlh.
Saya memang tidak ada hak untuk menghukum sesiapa & saya tak berniat untuk memalukan sesiapa tapi saya punya hak untuk bercerita bagi pihak diri saya sendiri berkisarkan apa yang saya alami..

Rasanya dah agak lama saya mendiamkan diri tapi makin saya biarkan makin menjadi-jadi pula. Semakin rancak mereka mengata-ngata, bertambah kurang ajar,semakin keras kepala,tak boleh jadi ni!!.. Saya mesti buat sesuatu..walaupun tindakan saya ala-ala agresif tapi rasanya rasional.. Orang kata tak kenal maka tak cinta, Kalau tak bagitau kisahnya, mana nak tau cerita..apa lagi??? Bacalah seterusnya...

-18 Disember 2009 :
Lebih kurang pukul 11 pagi, saya ke Sakan(asrama akhwat) untuk melihat keadaan I yg dikatakn dah 4 hari 4 malam tak makan tak minuum seperti yang dmaklumkan kepada keluarganya di Malaysia. Sesampainya di biliknya keadaan I taklah macam 4 hari 4 malam tak makan tak minuum. Tak lama kemudian saya melihat N menyuapkan muffin ke mulut I..cuma sesuap je,yang selebihnya ke mulutnya sendiri..emh..emh..pelik sungguh..macam itu caranya melayan orang sakit? Dengan rasa hairan saya pun pergi pula ke bilik sebelah..

Pukul 12.30 saya masuk semula ke bilik I.. Alahai!!saya lihat A sedang makan roti dengan seleranya di hadapan I yang sedang terbaring. Saya tertanya-tanya dalam hati..'siapa yang sebenarnya yang dah 4 hari 4 malam tak makan tak minum ni???' Saya juga agak terkilan sebab sekian lama saya di situ tak ada seorang anak dara pun yang menghulurkan sekeping biskut kering atau segelas air sejuk kepada saya padahal di atas meja penuh dengan makanan. Selama ini kalau saya ke rumah budak-budak syabab pun,tak pernah tak diberi air minum walau 5 minit saja saya bertamu. Ini dah berjam-jam di sakan akhwat. Saya pun kembali ke bilik sebelah.. tiba-tiba saya lihat J sedang menuang air masak ke gelas, tanpa rasa malu saya meminta sedikit & minum air masak lebihan J. Saya dapat rasakan kehadiran saya tak disukai, tak dialu-alukn..maka saya pun pulang dengan rasa terkilan..


-21 Disember 2009 ;
Lebih kurang pukul 3.30 petang, saya menerima tetamu Dr J,bapa kepada I yang datang dari Malaysia untuk membawa anaknya pulang berubat. Sebaik sahaja selepas makan tenghari,Dr J terima call dari A. Dr J memberitahu yang A sudi membantu Dr J membawa anaknya pulang tetapi A minta dibawa lagi seorang rakannya N untuk menemaninya balik semula ke sini. Bagi saya permintaan itu keterlaluan memandangkan Dr J terpaksa membeli tiket segera(yang pastinya agak mahal). Memandangkan keadaan Dr J yang keletihan..perkara itu dibiarkan dahulu. Dr J minta diri untuk solat & tidur sambil berpesan kepada suami saya untuk mengambil anaknya selepas Isyak.

Selepas Maghrib saya terima call dari A minta saya beritahu Dr J "tak payahlah ambil anaknya,lagipun nak balik Malaysia pun..buat apa nak ubat-ubat kat sini". Saya terlalu terkejut & tidak sangka A boleh berkata begitu. Selepas Isyak,Dr J bertanya "dah ambil ke anak saya". Setelah memberitahu call tadi, saya lihat kehampaan Dr J. Saya & suami berbincang dengan Dr J & kami mendapat kebenarannya untuk berbincang dengan A & N. Saya terus call A untuk minta kerjasama tetapi.... Saya cuba pula call N dengan hasrat yang sama..tetapi masih belum ada jalan penyelesaian yang baik. Yang paling saya tak sangka sebaik selepas A putuskan call sewaktu saya sedang bercakap dengannya,A terus call Dr J sambil mengadu domba....Ya Allah..perempuan jenis apa ni???


-22 Disember 2010 ;
Pagi itu saya terima call dari N yang mengatakn dia serba salah & dia dipaksa oleh A.. Saya berasa marah sangat-sangat dengan perbuatan A. Saya katakan "kenapa tak buat kata sepakat supaya seorang sahaja antara kalian yang menemani I balik. Saya hairan kenapa selama ini A tak pernah hadir program dengan alasan sakit tapi kuat pula nak temankan orang sakit balik? Ramai aje akhwat yang naik kapalterbang seorang diri,tak masalah pun? Jika begini, saya akan adukan kepada ....Kalian nak membantu Dr J atau nak ambil kesempatan? Tanpa disangka N mengatakn yang mereka akan membuat kutipan derma untuk menampung duit tiket. Wah!! semudah itu?? Adakah tindakn A & N diketahui & dipersetujui oleh pimpinan AMT akhwat???? Kenapa AMT akhwat diamkn saja atau mungkin mereka juga bersubahat???


-23 disember 2009 ;
Untuk mkluman semua A boleh dikatakan anak saudara saya. Dia memanggil saya 'ma'. Ikuti msj berikutnya...

Pukul 01.57 Msj dari hp A ke saya****Slm..sblum A brankat,A tau klu A tpn ma xankat..sbb ma tu PENAKUT..org BUAT DOSA cm 2 la..A nk ma ingt,KERANA MULUT BADAN BINASA..terlepas didunia,tp bkn di akhirat..

Pukul 02.20 Msj dari hp saya ke N**** A kta sya pnakut tp sbnrnya yg pnakut ialh org yg nme N ppuan yg xde maruah ambl ksmptan ats mslh org len,mbwa mulut smpai myampai cte.

Pukul 02.36 Msj dari hp N ke saya****A ni..np tkut org smpaikn cte?ma tu pnakut!klu ma brani, np xckp sndri ngn A smlm?PENAKUT!ckp N tu xde maruah.ma y xde maruah!pndai2 reka cte..dh brumur,tp fkr cm bdk2,gune kpla lutut ke? ma jgn main ngn api klu dri xckup brani!jgn smpai A hlg sbr ngn prngai ma

Pukul 02.40 Msj dari hp saya ke N****Hei pgecut!! Dri mulut akhwt sakan sndri mgadu kt syabb. Skrg syabb smue dh tau da akhwt xd maruah..nk blek mlysia mgemis kt org yg sdg brmslh

Pukul 02.46 Msj dari hp saya ke N****Sya bg nsht elok2.ko putarbelitkn cte.. Skrg brselindung blkg A..brgembiralh dgn prbuatan ko 2. Slamt pergi & blek dgn tittle akhwt xde maruah

Pukul 03.09 Msj dari hp N ke saya****Ma tu prempuan y xde maruah! jg mulut ckt! xhbs2 nk kutuk org! dri sndri xsdr,dh la mls nk lyn org xde fkrn ni!

Pukul 03.20 Msj dari hp saya ke N****Spe yg xde fkrn? Hrp bljr agma smpai ngra arab.. ilmu setn yg dpt. Sebar cte yg bukn2..lbtkn org sne.. org sni..gunekn A..gunekn H..dh 2..leps tgn..

Pukul 03.35 Msj dari hp saya ke N****Sya brkta pe yg benr. Ko yg sebrkn cte yg bkn2 shgga H & A call ust ... Knpe x call sya j? Hei pgecut! Knpe xagkt tel mse sya cal pg td? Sudahlh..

Pukul 03.41 Msj dari hp N ke saya****Ma tu setan!ckp org setan..wahai prmpuan! ingt ckt KERANA MULUT KOTOR KAMU TU,BINASALAH KAMU NNT! bw mngucap la..ingt Allah! jgn smpai A hlg sbr! ingt tu!

Pukul 03.45 Msj dari hp saya ke N****Bakarlh trus c A 2.. sb ko sndri mmg xbrani..dasar PENGECUT. Krna hati & milut busuk ko 2..nme ko dh trkenal 'AKHWAT XDE MARUAH'

Pukul 03.52 Msj dari hp N ke saya****Basmalah..k...,mhn maaflh klu akak hntr msg bkn sya yg rpiy n akk call sya x angkt,mhn maaf beribu kirenya sya ni sshkn akk sekeluarga,sya bkn pngct sbgmn org yg x mmpu mnrma hakikt,sya bkn pnkt sbgmne org yg x brmaruah,bkn mcm org yg cba bkk aibnya sndr..maruah sye Alhmdllh msh trjg.

Pukul 03.54 Msj dari N ke saya****Intansurullaayansurlakum, Allah akn tlng org2 yg traniaya,dan mga hdyh utk org yg menganiaya drinye sndri dan org lain.

Pukul 04.00 Msj dari saya ke N****Stlh kta2 hina yg aakk treme bru nk jwb? Demi Allah pg ni bru akk tau yg H & A call ust... brkenaan 'prbualan kta'. Jka smlm akk tau sudh psti akk akn brtemu kalian mlm & sb 2 akk call pg td. akk kh yg memulakn bhsa kasar? maruah bkn trletak pd kta2 sje tp pd prbuatn..ingt 2 ustzah N..

Pukul 04.13 Msj dari N ke saya****Dan nme 'akhwt yg x de maruah' 2 akak yg gelarkn sndri 2 sbnrnye bkn pd org lain tpi pd dri sndri,sbb itu aib akk,akk x jg,dh trtnjol sglanye..hrp sme2 kta dbri hdyh & pnjk drNya..insyaAllah kak,kta2 d prbuatn,dua2 main2 prnn sbgi seorg mukminah,dn sya mnympikn yg sbtlnye apa yg akk ckp,dn sye bkn mrhsiakn prkr yg brkaitn dgn mslahah brsma kak

Pukul 04.13 Msj dari saya ke N****Stlh mki hmun org bru sruh org 2 mgucp,bru bg nsht? Ustzh pe ni? Brmule cte dr mlut N trjdilh smkin kurg ajr ank sdra kt pkck & mkck..bgus 2 ustzh?

Pukul 04.20 Msj dari saya ke N****Stlh prkra ni brlarutn,biarkn prgaduhn brlaku bru ustzh gnekn Al Quran sbgai pndindg. Knpe x mdahului Quran sbgai pyelesaian? Jka ustzh myampaikn pe yg benr,xmugkn phk stu g marah sb sya brkta yg bnar..treme ksh la ustzh..

Pukul 04.28 Msj dari N ke saya****K ....sye nympaikn apa yg k... ckp,bkn jd lidah brcbng,bkn niat mgapi2kn dua blh phk..dn sya x trsgkn yg akk kte ade cntct cik A, sbnrnye tidak..x........ * setengah teks hilang *

Pukul 04.32 msj dari saya ke N****Mklumt yg xbtul cm ni la yg slalu mybbkn trjadilh ssuatu prgaduhn mlbtkn byk phk & akak xsgka ini pegangn ustzh myampaikn mklumt xbtul & trus mdiamkn dri apble trjadinya prgaduhn. tlg buang pgangn 2..

# sebagai ibu bapa, saya cukup terasa dengan perbuatan A & N..bagi saya,mereka trlalu melampau..benar-benar mengambil kesempatan atas masalah Dr J. Sudahlah anak sakit, terpaksa pula keluar wang yang banyak untuk tambang A & N.. Jika benarlah mereka yang bersusah payah menjaga I..ikhlaskanlah bantuan anda..kenapa mereka jadi begitu?? Apabila berkata-kata..manis sungguh bahasa N tapi itukah sikap seorang bakal ustazah?? Melaga-melagakan dua orang bersaudara?? Kepada A..begitukah adab bahasa anak saudara?? Melihat dari perwatakan amatlah TERTUTUP tetapi bahasa,perangai,adab...#

Itulah serba sedikit kisah yang dapat saya kongsikan bersama..
& sehingga hari ini kisah itu masih tergantung begitu sahaja..
Kepada pelajar-pelajar, hati-hati memilih kawan..zaman moden ini kawan waktu susah pun harus berhati-hati..takut menuntut dibalas balik..tak semua ibu bapa mampu menlayangkan 'Tiket Free Etihad Rn4000'..bukan 1 tp 2..

No comments:

Post a Comment