Selagi Nadiku Berdenyut

Dalam kerendahan diri,ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta,ada kekayaan jiwa.Dalam kesempitan hidup,ada keluasan ilmu maka dalam nikmat anugerah yang diraih,pastikan ada keinsafan hakiki...

Saturday 6 February 2010

Bisikan Nadiku..

Dalam dingin malam di bumi ambiya' ini,
aku alunkan irama syahdu penghibur kalbu,
kuredah sepi bersama gelora di hati,
namun rasa berkocak dijiwa tetap bergetaran,
mencari kalam semangat pembakar ikhtiar.

Ingin aku menjerit tetapi lidahku kelu,
ingin aku menanggis tetapi tiada berair mata,
ingin aku merayu tetapi entah pada siapa,
sedang diri terasa semakin terpinggir,
merentasi masa dipayungi usia.

Adakah ini hadiah buatku,
atas segala apa yang berlaku,
atau ini semua adalah permulaan sebenarnya,
sebagai garis ukuran ketabahan bermula,
dalam mencari damai yang hakiki.

Siapalah aku untuk mempertikaikannya,
setelah diberi nikmat yang melimpah ruah,
di mana harus aku cari sandaran kekuatan,
sedang diri diulit dosa..
rupanya diri ini,
begitu kerdil dengan ujian Mu,
walau diri terasa jauhnya perjalanan ditempuhi.

Kini aku masih sendiri..
sujud memohon tetap dibekalkan,
ketabahan hati menempuh dugaan,
kekuatan semangat meredah halangan,
sedang diri terasa di awang-awangan,
mencari arah sebenar tetapan di mana.

Dalam penantian lembayung senja,
aku bernafas dalam peibagai hembusan,
seiring nadiku tetap bergetar,
alunan irama tak menentu,
namun doa tetap dipanjatkan,
agar sentiasa di bawah naungan Mu,
seluas lautan kesyukuran ditaburi iman,
bersama gugusan selawat dan salam atas junjungan..

No comments:

Post a Comment